Friday, November 18, 2005

کنفرانس سران جامعه اطلاعاتی در تونس - WSIS

از دوشنبه قسمت پایانی کنفرانس سران جامعه اطلاعاتي در شهر تونس ( کشور تونس ) شروع به کار کرده است و امروز جمعه روز پایان کنفرانس هاست . اصلي ترين هدف اين کنفرانس که با حمايت سازمان ملل متحد برگزار مي شود، بيرون آوردن کنترل اينترنت از دست کشور آمريکا است. کشورهاي اروپايي شرکت کننده در کنفرانس امسال در تونس، تلاش مي کنند تا توضيح دهند که پديده اي فراگير مانند اينترنت بايد دموکراتيزه شود و نظام حقوقي کشورها نسبت به آن مشخص شود. در مقابل آمريکا تلاش مي کند تا از اين استدلال دفاع کند که اينترنت بدون هيچ مشکلي مشغول کار است و در نتيجه نيازي به تغيير سياست هاي راهبري آن نيست.
در اين ميان فعالان حقوق بشر و آزادی خواهان شرکت کننده از کشورهاي جهان سوم تلاش مي کنند تا توجه جهانيان را به سانسور گسترده اينترنت در کشورهايشان جلب کنند و راهکارهايي براي فشار به دولت ها براي کم کردن سطح سانسور پيدا کنند. من بعنوان نماینده پن لاگ در جلسات کنفرانس جهانی که در ژنو ( سوئیس ) برگزار شد شرکت داشتم و در آخرین روز کنفرانس بزرگی با شرکت کلی از خبرنگاران و ...تشکیل شد . تفریبا همگی به برگزاری جلسات در کشور تونس اعتراض داشتیم . تونس شاید بد تر از ایران نباشد ( من بار ها به شهر های مختلف در کشور تونس سفر کرده ام و واقعا اوضاع سیاسی و ... به بدی ایران نیست ) ولی هنوز دیکتاتوری به نام " بن علی " زمام امور را بدست دارد . همانظور که انتظار میرفت برای بسیاری از شرکت کنندگان سرشناس اشکالاتی بوجود آورده اند . سردبیر گزارشگران بدون مرز با وجود داشتن کارت شرکت در جلسات از سوی سازمان ملل اجازه خروج از هواپیما رو ندادند ! سایت " جادی " گزارشات جالبی در مورد کنفرانس داره که خوندنشون رو به همه پیشنهاد میکنم . بغیر از کلی از مثلا " ان . جی . او " های غیر وابسته ایرانی که تقریبا همگی وابستگان دولتی هستند و یا لااقل در کنفرانس ژنو همه حاج آقا های دولتی و ریش و پشمی بودند که به اسم " جوانان " در کنفرانس شرکت داشتند ! این بار خانم شیرین عبادی هم در کنفرانس شرکت داشته .

کانون وبلاگ نویسان ایرانی ( پن لاگ ) اصلاعیه ای در این باره منتشر کرده

سایت بی بی سی انگلیسی هم گزارش روزانه کنفرانس رو می نویسه .

درحاشیه کنفرانس :

محمد خاتمی رئیس حمهور پیشین ایران هم همراه با هیئتی در کنفرانس شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران در مورد سانسور اینترنتی در ایران پاسخ گفته ! سید خندان فراموش کرده که به جهانیان توضیح بدهد که برای اولین بار پدیده فیلترینگ و زندانی کردن وبلاگ نویسان در ایران ، در زمان حکومت ایشون صورت گرفته است !
حسین درخشان ( سردبیر خودم ) در جلسات شرکت کرده ودر مصاحبه ای با خبرنگار امریکائی اعتراف کرده که در ایران وبلاگ نویس زندانی داریم و به طور مشخص از" مجتبی سمیعی " نام برده . چندماه پیش که پن لاگ کلی بیانه داد و در جلسات قبلی که در ژنو برگزار شد وقتی پن لاگ اسم و عکس مجتبی سمیعی نژاد رو همه جا پخش کرد و در کلی از سایت های اینترنتی قرار گرفت ایشون اعلام کرد که " یک مشت پناهند سیاسی و بیکار که از دولت پول بیمه بیکار ی میگیرند ؟!؟! در اروپا بیخود شلوع میکنند و مجتبی نامی وجود خارجی ندارد وی تا اون جا پیش رفت که انجمن پن لاگ رو متهم به این کرد که برای پسر خاله هایشان بیانه صادر میکنند ! از نظر وی یک زندانی باید مثل اکبر گنجی ( خودی سابق و معروف ) باشه تا بشه در موردش حرف زد ! بهر حال من این تغییر عقیده رو به فال نیک میگیرم هرچند امیدی به تغییر تفکر آخوندی ملا درخشان ندارم . کیش شخصیت و تلاش برای محبوبیت و به قول خودش سفر مجانی ؟!؟!؟ حقارت فردی به بار میاره !
انجمن وبلاگ نویسان ایران ( پن لاگ ) متشکل از صد ها وبلاگ نویس فارسی زبان در سراسر دنیاست و با کمی وقت میشه تمام آرشیو وبلاگ پن لاگ رو خوندو قتی بنا باشد از آزادی دفاع کرد تقسیم بندی زندانیان به خودی و غیر خودی فقط از عهده خودی های سایق که هر کدام به علتی به کشور کفار پناه اورد اند بر می آید !
*عکس بالای صفحه تمبر ی است که اداره پست تونس به مناسبت برگزاری کنفرانس در کشورشان چاپ کرده .