Thursday, February 24, 2005


برای شرکت در " کنفرانس های تهيه مقدمات اجلاس جهانی جامعه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد " در شهر ژنو ، به دعوت " گزارشگران بدون مرز" و به نمايندگی از کانون وبلاگ نويسان ايران " Penlog" چند روزی در ژنو بودم . در عصر چهارشنبه ، بعد از رسيدن تمام اعضای گروه خودمان به " ژنو " شروع به تقسيم کارها و برنامه ريزی برای روز پنجشنبه کرديم.
روز پنجشنبه ، از ساعت 9 صبح که وارد ساختمان اصلی سازمان ملل شديم تا 6 شب همگی در سالن های مختلف و راهروهای های عريض و طويل از اين طبقه به اون طبقه می دويديم ... کنفرانس ها ...جلسات ...بحث ها ...مصاحبه ها ...تهيه گزارش ... ساعت 6:30 عصر به همت " گزارشگران بدون مرز " کنفرانس مطبوعاتی با شرکت بيش از 50 خبرنگار از کشورهای مختلف در کافی شاپی در مرکز شهر ( خارج از ساختمان اصلی سازمان ملل ) برگذار شد که به سوالات خبرنگاران پاسخ داديم .
روز جمعه صبح کمی زودتر به محل سازمان ملل رفتيم . در سالن اصلی کنفرانس ، نماينده دولت ايران " جواد صفائی " خواستم که به بيرون از کنفرانس بياد و حدود نيم ساعتی بحث و گفتگو داشتيم که تقريبا از زير جواب رُک و صحيح دادن به سوالات فرار می کرد ... دوست فرانسوی مان " ژوليَن " پرسيد شما که تمام تقصير ها رو گردن افراد ديگر در دولت می اندازيد چرا از نقش " قاضی مرتضوی " در سرکوب ها و ... چيزی نمی گوئيد ؟ " جواد صفائی " با قيافه ا ی اخمو اول تقاضا کرد که از وی فيلمی گرفته نشود ! (بچه ها دوربين رو خامو ش کردند ) بعدش هم گفت که کشور قانون داره و خاتمی نمی تونه يک شبه و خودسر " مرتضوی " رو بيکار بکنه و بايد مجلس اينکار رو انجام بده !!! که شايد چندين ماه طول بکشه ! در جواب سوال من که چرا درايران اينتر نت رو فيلتر میکنيد ؟ و اصولا چرا " وبلاگ نويس ها امنيت جانی ندارند ؟" اولش منکر زندانی شدن وبلاگ نويس ها شد و بعد از اينکه اعلاميه و عکس 3 نفر رو بهش دادم گفت : بله يک عده شايد در زندان باشند چون در مملکت ما که کشوری اسلامی است نبايد در اينتر نت دروغ بگويند " پس از بيش از نيم ساعت بحث و گفتگو ايشون قول دادند که به محض مراجعه به ايران برای رهائی وبلاگ نويسان کاری انجام بدهند و قوانين فيلترينگ اينترنت رو هم دوباره بررسی کرده و فقط سايت های پورنو گرافی رو فيلتر کنند . البته کمی هم در اين باره که اصلا چرا بايد سايت های حتی پورنوگرافي هم مسدود باشه بحث کرديم که مسلما همه جا از " دين اسلام " مايه گذاشتند و بهشت و جهنم و بحث های تکرار ی مذهبی ! ايشون در تمان مدت بحث تقاضا منی کرد که نبايد از کشور ايران چهره بدی در دنيا نشون بدهيم و ما اصلا ديکتاتور نيستيم و ... سوا ل کردم که چرا کشور ايران بزرگترين زندان خبرنگاران و وبلاگ نويسان در خاورميانه هست ؟ ايشون معتقد بودند که امريکا با توطئه و به اسم وبلاگ نويسی در صدد حمله فرهنگی و نظامی به ايران هست !

ادامه دارد ...