Thursday, October 13, 2005

به بهانه نمایش " بوف کور " در لندن

در زندگی زخمهايی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا می تراشد ـ اين زخمها را نمی شود به کسی ابراز کرد...
" صادق هدايت "

در اینکه صادق هدایت از نظری فکری ، بسیار جلوتر از زمان خودش میزیسته هرگز شکی ندارم ... روح سرگشته و شورشی اون مابین فرانسه و ایران در سفر بوده ..در غربت دلش همیشه با ایران بوده ودر ایران تنگ نظری فکری ومحدودیت های موجود آزارش می داده ... صادق هدایت جز و معدود نویسندگانی ایرانی است که آثارش به بسیاری از زبانها ترجمه شده و شهرت جهانی داره .
شنبه تاتر بوف کور نوشته ای از صادق هدایت با کارگردانی " نیلوفر بیضائی " در لندن نمایش داده شد . پس از سالیان نمایشی قوی ، با بازیگران حرفه ای منوچهر رادین ، پروانه حمیدی و فرهنگ کسرائی . نورپردازی عالی ، موزیک مناسب ، گریم ، دکور صحنه ، طراحی لباس .و ..همه و همه دست به دست هم دادند و برنامه ای زیبا رو تدارک دیدند . راستش من بندرت به برنامه های ایرونی میرم ، اول اینکه اکثر اوقات پس از اتمام برنامه ها خبر دار میشم !( نداشتن تماس با جامعه ایرونی در لندن ) یکی از دلایل عمده اش هم کمبود وقت و صد البته غیر حرفه ای بودن بیشتر کار هائی ایرونی است .حاضر نیستم از این ور شهر کلی رانندگی کنم و چند ساعت از وقت بگذارم و هزینه صرف کنم تا برم یک برنامه ای که معمولا با 1 ساعت تاخیر شروع میشه ! و متاسفانه در اکثر اوقات کارها غیر حرفه ای و ابتدائی است . نمایش بوف کور در چندین شهر آلمان به روی صحنه رفته و بزودی در چند کشور دیگه هم نمابش داده خواهد شد .
برای گروه تئاتر " دریچه " آرزوی موفقیت دارم و به همگی اونها خسته نباشید میگم . داستان" بوف کور" رو بار ها خونده ام هم به انگلیسی و هم به فارسی داستانی بسیار سنگین ...شهامت نیلوفر بیضائی برای درست کردن نمایشی بر اساس بوف کور برایم قابل ستایش هست .