Thursday, November 11, 2004

چندی پيش 48 مين فستيوال فيلم لندن برگذار شده که خبرش رو اينجا نوشتم .
به تماشای 3 فيلم غير ايرانی و فيلم ايرانی لاک پشت ها پرواز می کنند رفتم .متاسفانه من اصلا بلد نيستم که فيلم ها رو درست و حسابی نقد کنم . در مورد فيلم لاک پشت ها پرواز می کنند قبلا گلناز عزيز نوشته .


در همين فاصله به تماشای فيلم " ترمينال " رفتم . با اينکه با سينمای هاليودی اصلا ميونه خوبی ندارم فقط بخاطر اينکه داستان فيلم از زندگی ايرانی آواره – مهران کريمی ناصری - در فرودگاه شارل دوگل پاريس اقتباس شده بود به تماشای اين فيلم رفتم . داستان رو طوری عوض کرده اند که میتونم بگم هيچ و تقريبا هيچ شباهتی به زندگی 16 سال آوارگی " مهران" در سالن ترانزيت فرودگاه شارل دوگل نداشت . فيلمی بسيار سطح پائين از همه نظر . اميد عزيز نقد بسيار جالبی بر اين فيلم نوشته . حدود 12 سال پيش 2 بار با مهران در فرودگاه گپ کوتاهی زدم . اون سالها هفته ای يکبار به پاريس می رفتم و هميشه اون رو در اطراف و يا روی صندلی اش ( خونه اش ) می ديدم که معمولا مشغول مطالعه بود . چند ين سال هست که به لطف قطار زير دريائی از لندن مستقيم و در عرض 3 ساعت به پاريس ميره و ساليان هست که ديگه هوائی به پاريس و يا بلژيک نمي رم چون با قطار بسيار کم دردسر تر و حتی سريعتر ميشه . بهر حال در خبر ها خوندم که مهران اسم " سر آلفرد " رو برای خودش انتخاب کرده و زياد هم دوست نداره که فارسی صحبت کنه و تا حدی ايرونی بودنش رو هم کتمان می کنه ...حتما دلايلی برای اينکارش داره ..ولی اون سالها از 20 دقيقه صحبت و گپ با ايرونی ها و باز کردن سفره دلش و غصه اش احساس می کردم که حسابی سبک شده ... متاسفانه دنيای پول و ثروت و شهرت و هاليود و ... جائی برای حتی دلسوزی به " مردی شرقی که بحران هويت " پيدا کرده و 16 سال از عمرش رو در فرودگاهی گذرونده نداره ! کارگردان بنام هاليودی " اسپيلبرگ " مزخرف ترين و سود جويانه ترين فيلمش رو ساخت ...بسيار خوشحالم که اين فيلم فروش چندانی نکرد و در واقع با شکست گيشه ای مواجه شد .البته به نظر من " اسپيلبرگ " اصلا فيلمساز متعهد و سطح بالا ئی نيست . صرفنظر نظر از چند فيلم خوب که ساخته بقيه بنوعی ابتدائی هستند . ولی خُب در ميديای غربی به خاطر شهرتش و ... هزاران عامل ديگه ازش به عنوان کارگردانی برجسته !!! ياد می کنند .